Kadir Has Üniversitesi Yabancı Diller Yüksekokulu (YDYO) Eğitim ve Öğrenim Felsefesi

Kadir Has Üniversitesi YDYO’nun müfredatı, dil becerisini geliştirmenin daha doğal bir yolu için fırsatlar yaratmayı amaçlayan ve öğrencilerin içeriğe odaklanarak, yoğun bir şekilde öğrenmesini hedefleyen İçerik Tabanlı Öğretim yaklaşımıyla geliştirilmiştir. Öğrencilerimiz dil öğrenirken tanıdık ve kişisel konulardan, yarı otantik ve otantik metinlere kadar geniş bir yelpazeden seçilmiş konularda bilgi sahibi olurlar. Bu yaklaşımda öğrenciler, üniversitede öğrenecekleri konuların içeriği hakkında bilgi sahibi olurlarken, farklı dil/retorik kalıplarını dil becerilerini geliştirecek şekilde araçlar olarak kullanmayı da öğrenirler.

Böylece öğrenciler, çalıştıkları metinlerdeki dil/retorik kalıpları ve sözcükleri tanımak, bunları anlamak, yeniden yapılandırmak, aktif olarak öğrenmek ve etkin bir şekilde kullanmak için stratejiler geliştirmeye yönlendirilir. Bunu yaparken, öğrenciler ayrıca not alma, açıklama ve özetleme, çeşitli metinlerdeki bilgileri analiz etme ve sentezleme ve daha sonra diğer konulara aktarılabilecek bilgileri değerlendirip ve yeniden yapılandırma gibi önemli akademik beceriler geliştirirler. Bu amaçla, YDYO İHP müfredatı, öğrencileri sadece dil öğrenimi ile sınırlı olmayan, ancak gelecekteki çalışmalarında başarılı olmalarına yardımcı olacak disiplinler arası 21. Yüzyıl becerilerinin kazanılmasını gerektiren bir akademik ortama daha donanımlı hale getirmeyi amaçlamaktadır.

YDYO Programının sonuna geldiklerinde, öğrencilerin İHP’nin son dersini (yani, Track 5) geçme şartlarını başarıyla tamamlamaları ve akademik çalışmalarına kendi bölümlerinde ve ötesinde devam etmek için yeterli İngilizce dil yetkinliğini geliştirmeleri beklenir. Bu aşamaya gelebilmek ve içeriğin yoğun bir şekilde öğrenilmesi amacıyla pek çok farklı yöntem kullanılır: temel ve tamamlayıcı materyallerin ve metinlerin öğretimi ve detaylı incelenmesi, birebir ya da küçük gruplar halinde uygulanan destek sınıfları, yazılı ve sözlü geri bildirim ve çevrimdışı eğitim malzemeleri gibi.

Bu yaklaşım çerçevesinde, öğrencilerin kendi öğrenim süreçlerine aktif olarak katılmaları, sorumluluk almaları ve sorumluluklarını beklendiği şekilde yerine getirmeleri beklenir.

KHAS YDYO Track’lerinin Ders Tanımları

2024-2025 EĞİTİM PROGRAMI

KHAS İngilizce Hazırlık Programı dönem bazlıdır.

  • Güz Yarıyılı: 16 Hafta
  • Bahar Yarıyılı: 16 Hafta
  • Yaz Okulu (8 hafta/ücretli)

TRACK SİSTEMİ ve DÜZEYLER

KHAS İngilizce Hazırlık Programı, içerikleri ve ders saatleri açısından farklılık gösteren 6 farklı seviyedeki dersten oluşur.

  • TRACK INTRO/BAŞLANGIÇ DÜZEYİ
  • TRACK 1/TEMEL DÜZEY
  • TRACK 2/ORTA ÖNCESİ DÜZEY
  • TRACK 3/ORTA DÜZEY
  • TRACK 4/ORTA ÜSTÜ DÜZEY
  • TRACK 5/YÜKSEK DÜZEY
  • SUMMER EXIT

Track INTRO

KHAS-STYS 1. aşama sonucunda başlangıç seviyesinde olduğu tespit edilen öğrencilere sunulan bir seviyedir. Bu ders programı ile öğrencilerin İngilizce bilgi ve becerilerinin temel iletişim kurabilecekleri bir seviyeye ulaştırılması amaçlanır. Bu seviyede, temel sözcük dağarcığının geliştirilmesine, dilbilgisinin öğrenilmesine ve temel okuma, yazma, dinleme becerilerinin, özellikle de konuşma becerisinin geliştirilmesine önem verilir.

Track INTRO seviyesi ile programa başlayan öğrencilerin programı başarıyla bitirebilmeleri için 3 dönem öğrenimlerini başarıyla tamamlamaları gerekmektedir. Üçüncü dönemi yaz okulunda veya bir sonraki akademik yılda gerekli koşulları yerine getirerek tamamlayabilirler.

Track 1

KHAS-STYS 1. Aşamada İngilizce bilgisi başlangıç seviyesinin üzerinde olup temel düzey barajını geçemeyen öğrenciler bu seviyeye yerleştirilir. Bu ders programı ile öğrencilerin İngilizce bilgi ve becerilerinin temel iletişim kurabilecekleri bir seviyeye ulaştırılması ve buna ek olarak akademik kelime ve becerilerinin geliştirilerek üst seviye akademik İngilizce becerileri için bir temel oluşturulması amaçlanır. Bu seviyede, temel sözcük bilgisi ve dilbilgisinin öğrenilmesine, temel okuma, yazma, dinleme ve konuşma becerilerinin geliştirilmesine önem verilir.

Track 2

KHAS-STYS 1. Aşamada, İngilizce bilgi ve becerileri orta düzey öncesinde olan ve sözcük ile dilbilgisi bilgilerini pekiştirmeye ihtiyaç duyan öğrenciler bu seviyeye yerleştirilir. Bu ders programı, öğrencilerin okuma, dinleme, yazma ve konuşma becerileri ile dil ve akademik becerilerini geliştirmek için güçlü bir altyapı oluşturmayı amaçlar.

Track 3

Orta düzeyde genel İngilizce dil becerilerine sahip olduğunu gösteren öğrencilerin yerleştirildiği bu seviyede, öğrencilerin hem akıcı hem de doğru dil kullanımını daha ileri bir seviyeye taşıyabilmeleri amaçlanmaktadır. Bu ders programı, öğrencilerin akademik becerilerinin geliştirilmesini, akademik konularda okuyup dinlediklerini anlayabilmelerini ve İngilizce yazıp konuşabilmelerini hedefler.

Track 4

Track 4 ders programı, öğrencilerin İngilizce bilgileri ile akademik bilgi ve becerilerini orta düzeyin üzerine çıkarabilecekleri bir program sunar. Bu dersin sonunda öğrencilerden, yazılı ve sözlü olarak kendilerini İngilizcede etkin bir biçimde ifade edebilmeleri, akademik düzeydeki konularda okuyup dinlediklerini anlayabilmeleri ve akademik konularda İngilizce yazıp konuşabilmeleri beklenir. Bu nedenle, öğrencilerin akademik becerilerinin üst orta düzeye ulaşması hedeflenmektedir.

Track 5

Track 5 ders programı, KHAS İngilizce Hazırlık Programı’nın en üst düzeyidir. Bu program, öğrencilerin akademik bilgi ve becerilerini üst düzeyde kullanabilmelerine odaklanır. Programın sonunda, öğrencilerden aşina olmadıkları akademik temalarda ve bağlamlarda bile okudukları ve dinledikleri akademik metinleri anlayabilmeleri ve yazılı ile sözlü olarak kendilerini ifade edebilecek şekilde iletişim becerilerini sergileyebilmeleri beklenir.

Yaz Okulu

KHAS İngilizce Hazırlık Programını Güz ve Bahar Yarıyılları sonunda başarıyla tamamlayamayan ancak akademik yıl boyunca gerekli koşulları sağlayan öğrencilere, yaz döneminde ücretli olarak eğitime devam etme ve yaz dönemi sonunda eğitimlerini başarıyla tamamlama olanağı tanınır. Yaz döneminde eğitime devam edebilme koşulları, her yılın başında öğrencilerle paylaşılmaktadır.

Ders içerikleri, materyalleri, kitaplar, dersin işleyişi ve değerlendirme unsurları ile bunların ağırlıkları hakkında detaylı bilgi, her yarıyıl ve dönem başında dersin öğretim görevlisi tarafından öğrencilerle paylaşılır.

KHAS YDYO Programında Ölçme Değerlendirme

YDYO İHP Müfredatı, İçerik Tabanlı Öğretim (CBI) prensipleri etrafında geliştirildiğinden, dili öğretmek için kullanılan içerik, öğrencilerin aşina olduğu ya da kişisel konulardaki bilgilerden, yarı akademik ve akademik metinlere kadar uzanan değişik temalar içerir.

KHAS YDYO’daki ölçme değerlendirme sistemi, anlamlı bir değerlendirme sisteminin önemini yansıtacak şekilde, temaya dayalı ve şeffaf bir yaklaşım benimser. Ölçme değerlendirme sistemimiz öğrencilerin hem dönem içi çalışmalarını, hem de dönem sonu performanslarını kapsayacak farklı unsurları barındırır.

Bu nedenle, KHAS’ta öğrenmenin değerlendirilmesi, öğrencilerimizin fakülte derslerinde gerçekleştirmeleri beklenen etkinliklerin türünü yansıtan formatları içerir, örneğin:

  1. Kısa Yanıt Yazma: Öğrencilerin dersler süresince inceledikleri materyalin bir kısmı hakkında yazmak.
  2. Uzun Yanıt Yazma: Akademik yazım kurallarına uygun olarak, öğrencilere sağlanmış olan metinlerin içindeki bilgileri kullanarak yazmak
  3. Öğrenme Portfolyosu: Her iki haftada bir taslak ve son versiyonlardan oluşan kısa ve uzun yazılar üretmek. Öğrenme Portfolyosu, öğrencilere yazma ve dil becerilerini geliştirmenin yanı sıra kendi öğrenme deneyimlerini değerlendirme ve yorumda bulunma imkanı da sunar.
  4. Bağımsız Çalışma ve Sınıfiçi Çalışmalara Katılım Değerlendirmesi: Öğrencilerin ders saatleri içinde yaptıkları aktivitelerin yanı sıra ders saatleri dışında tamamlamaları beklenen ödevlerin değerlendirilmesi. Ayrıca öğrencilerin dakiklik kurallarına bağlı kalarak ve sınıfta İngilizceyi kullanarak proaktif olarak derslere katılmaları beklenmektedir.
  5. Sözlü Değerlendirme: Öğrencilerin genel İngilizce konuşma performansının yanı sıra akıcı konuşma, fikir geliştirme ve ikili ya da üçlü/dörtlü gruplar içindeki etkileşim becerilerinin değerlendirilmesi.
  6. Dil Sınavları: düzenli aralıklarla verilen ve o dönemde öğrenilmiş olması gereken grameri ve kelimeleri değerlendiren kısa sınavlar.
  7. Ara Sınav: Dönem ortasında gerçekleşen, öğrencilerin o zamana kadar öğrenmiş olmalarının beklendiği dil becerilerini, gramer ve kelime bilgisini kapsayan sınav.
  8. Final Sınavı: Dönem sonunda gerçekleşen, öğrencilerin dönem boyunca öğrenmiş olmalarının beklendiği dil becerilerini, gramer ve kelime bilgisini kapsayan sınav.

Her Track’in başlangıcında, öğrencilere ölçme değerlendirme yöntemlerinin her birinin beklentisi, içeriği ağırlığı ve tarihleri hakkında detaylı bilgi sağlanır.

Daha detaylı bilgi için lütfen KHAS YDYO İngilizce Hazırlık Programı Öğrenci El Kitabına bakınız.

KHAS YDYO Programında Mesleki Gelişim Fırsatları

YDYO EHP, eğitmenlere çeşitli mesleki gelişim fırsatları sunar.

CAST Çalışması: Müfredat ve/veya Ölçme-Değerlendirme Ekipleri ile işbirliği içinde çalışarak uzmanlık geliştirme

Mesleki Gelişim Seminerleri: Kurumsal önceliklere, Akademik Bazlı İngilizce Öğretimi alanındaki gelişmelere, fakülte ve öğrenci ihtiyaçlarına dayalı temalara odaklı sunumlar ya da çalıştaylar.

Paylaşım Günleri: Eğitmenlerin, yenilikçi çevrimiçi öğretim araçları ve hizmetleri de dahil olmak üzere, öğretim veya araştırmayla ilgili fikirlerini veya sınıflarında kullandıkları iyi uygulamaları paylaştıkları kısa süreli oturumlar.

Kurum Dışından Gelen Danışmanlar: Alanında önde gelen danışmanlar, eğitmenler ve araştırmacılardan seminerler/çalıştaylar.

Hizmet İçi Eğitim Fırsatları: Örneğin, Eylem Araştırma Grubu: Katılımcıların ilgi alanlarına göre bir eylem araştırması yapmaya teşvik edildiği ve ardından kendilerine ve kuruma fayda sağlayacak bir çıktı bulmalarının beklendiği, tipik olarak birbirini takip eden ve iki akademik dönem süren oturumlar

Odak Grupları: Belirlenmiş bir seviye veya kurumsal olarak öncelikli ihtiyaçlara odaklanan odak grupları.

Özel İlgi Grupları: Katılımcıların ortak ilgileri olan bir alan üzerinde fikir/uygulamalar üzerinde kafa yorduğu, tartıştığı ve paylaştığı özel ilgi grupları.